Το Art/European Animation Center με τη συνεργασία του Musashino Art University (Τόκυο) υλοποιούν ένα ενδιαφέρον νεανικό και πρωτότυπο animated project με τίτλο: Ο Κ.Π. ΚΑΒΑΦΗΣ ΣΤΟ ΤΟΚΥΟ
Το έργο αυτό, που υλοποιείται με αφορμή τον φετινό εορτασμό για τα 150 χρόνια από τη γέννησή του Κ. Π. Καβάφη (1863-2013), θα πραγματοποιηθεί στο καλλιτεχνικό café-bar BOO! (Σαρρή 21, Ψυρρή) από 7 έως 17 Δεκεμβρίου 2013, με την προοπτική να επαναληφθεί και σε άλλες ελληνικές πόλεις, αλλά και στο 9ο Διεθνές Φεστιβάλ Animation της Αθήνας (Athens ANIMFEST), που θα πραγματοποιηθεί από 13 έως 19 Μαρτίου 2014.
Το έργο τελεί υπό την Αιγίδα της Πρεσβείας της Ιαπωνίας στην Αθήνα.
Το έργο περιλαμβάνει τα αποτελέσματα του εργαστηρίου animation, που πραγματοποιήθηκε στο προαναφερθέν Πανεπιστήμιο, τον περασμένο Μάιο-Ιούνιο.
Είκοσι ένας Ιάπωνες φοιτητές (12 κορίτσια και 9 αγόρια), με τη διακριτική συμβολή του καθηγητή τους Dino Sato, προσέγγισαν τον τιμώμενο Αλεξανδρινό, δημιουργώντας σύντομες ταινίες animation, βασισμένες σε ποιήματά του, που οι ίδιοι επέλεξαν να εικονοποιήσουν, με το σύγχρονο αισθητικό ιδίωμα του animation.
Οι φοιτητές, μη γνωρίζοντας τίποτα για τον Κ. Π. Καβάφη, αναζήτησαν τα ποιήματά του, που είναι μεταφρασμένα στη γλώσσα τους, από τον Hisao Nakai, “Cavafy, C.P., C.P. Cavafy Complete Poems”, Misuzu Shobo, 1991 και ξεκίνησαν τη δημιουργική ενασχόλησή τους με αυτά.
Εγκαίνια έκθεσης: Σάββατο 7 Δεκεμβρίου 2013 και ώρα 20:00
Ο Dino Sato, αναφερόμενος στη διαδικασία, αναφέρει:
«Μέχρι εκείνη τη στιγμή εγώ και οι μαθητές μου δεν ξέραμε τίποτα για τον Καβάφη. Πολλοί μαθητές δεν γνώριζαν ιδιαιτέρως την ελληνική ιστορία. Έτσι, μας δόθηκε η ευκαιρία να ενημερωθούμε για τον συγκεκριμένο ποιητή και να διαβάσουμε τα ποιήματά του, μαθαίνοντας ταυτόχρονα μέσα από αυτά, για την αρχαία ελληνική και ρωμαϊκή ιστορία. Παρακινηθήκαμε μάλιστα να αναζητήσουμε τους διάσημους αρχαίους Έλληνες και Λατίνους ποιητές.
Στη συνέχεια, ο καθένας επέλεξε ένα ποίημα του Καβάφη, που του άρεσε και ξεκινήσαμε να κάνουμε σκίτσα, χαρακτήρες και storyboards για να ολοκληρώσουμε τις ταινίες, σύμφωνα με την πάγια τακτική δημιουργίας ταινιών animation.
Στα έργα τους, οι φοιτητές προσπάθησαν να συμπεριλάβουν τις ομοιότητες και τις διαφορές ανάμεσα στην Ελλάδα και την Ιαπωνία.
Ένας μάλιστα είπε, ότι η αρχαία Ελλάδα έχει πολλούς θεούς, όπως και η Ιαπωνία!
Τα ερωτήματα που ετίθεντο εξ αρχής ήταν: Πώς οι Ιάπωνες φοιτητές του σήμερα μπορούν να προσλάβουν τα ποιήματα του Καβάφη, γραμμένα περίπου 100 χρόνια πριν, και πώς οι Έλληνες θα μπορέσουν να κατανοήσουν τα κινούμενα σχέδια των Ιαπώνων φοιτητών.
Νομίζω, ότι αυτή η ανταλλαγή στο χώρο των τεχνών, μεταξύ των δύο χωρών είναι πολύ σημαντική».
Η λίστα των ταινιών animation που στηρίχτηκαν σε ποιήματα ή στην ποίηση του Κ.Π. Καβάφη
- ΜΑΚΡΥΑ, 1914, Σκηνοθεσία: ANDOU Syouko
- ΗΓΕΜΩΝ ΕΚ ΔΥΤΙΚΗΣ ΛΥΒΙΗΣ, 1928, Σκηνοθεσία: ITO Jinichi
- ΙΘΑΚΗ, 1911, Σκηνοθεσία: IWATSUBO Rio
- ΕΝ ΤΗ ΟΔΩ, 1916, Σκηνοθεσία: KATO Kai
- Σ’ ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ ΠΑΛΗΟ, 1922, Σκηνοθεσία: KATO Mayu
- ΜΟΝΟΤΟΝΙΑ, 1908, Σκηνοθεσία: KAWASAKI Takamura
- ΣΑΛΩΜΗ, 1896, Σκηνοθεσία: MATSUMURA Sae
- TO 31 π.Χ. ΣΤΗΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ, 1924, Σκηνοθεσία: MATSUOKA Naoki
- ΘΑΛΑΣΣΑ ΤΟΥ ΠΡΩΙΟΥ, 1915, Σκηνοθεσία: NAKAZATO Yuki
- ΓΚΡΙΖΑ, 1917, Σκηνοθεσία: NARITA Haruka
- ΚΕΡΙΑ, 1899, Σκηνοθεσία: ONISHI Chihiro
- ΤΕΙΧΗ, 1896, Σκηνοθεσία: SHIBATA Oju
- ΚΕΡΙΑ, 1899, Σκηνοθεσία: SHIBATA Yuuna
- ΧΑΛΔΑΪΚΗ ΕΙΚΩΝ, 1896, Σκηνοθεσία: SHIRATORI Sawa
- ΠΙΝΟΝΤΑΣ ΤΣΑΙ, (βασισμένο στο: «Ένας Γέρος», 1897), Σκηνοθεσία: SUZUKI Kenta
- ΦΕΓΓΟΒΟΛΗΜΑ (Halation), (βασισμένο στην ποίησή του), Σκηνοθεσία: SUZUKI Miyuu
- ΙΩΝΙΚΟΝ, 1911, Σκηνοθεσία: TOMIYA Miki
- ΤΑ ΒΗΜΑΤΑ, 1909, Σκηνοθεσία: TSURUTA Tastunori
- Η ΔΙΟΡΙΑ ΤΟΥ ΝΕΡΩΝΟΣ, 1918, Σκηνοθεσία: WAKAI Nanami
- ΕΧΘΡΟΙ, 1900, Σκηνοθεσία: WATABE Yuki
- ΜΑΚΡΥΑ, 1914, Σκηνοθεσία: YAMAGUCHI Syuzo
- ΚΙ ΑΚΟΥΜΠΗΣΑ ΚΑΙ ΠΛΑΓΙΑΣΑ ΣΤΕΣ ΚΛΙΝΕΣ ΤΩΝ, 1915, Σκηνοθεσία: SATO Dino
Είμαστε χαρούμενοι που η νέα γενιά των Ιαπώνων ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα μας και εργάστηκε με αγάπη και θέρμη για το project αυτό. Τους ευχαριστούμε από καρδιάς!
Μπορεί ο Κ. Π. Καβάφης να μην πήγε ποτέ στο Τόκυο, η φήμη του όμως και το έργο του, ναι!